דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם פוליטיקה היא מקצוע או הכל חפיף בה ? 

מאת    [ 06/10/2010 ]

מילים במאמר: 805   [ נצפה 2066 פעמים ]

האם פוליטיקה היא מקצוע או הכול חפיף בה?  /  נמרוד נוי

5/10/2010

הפוליטיקה בישראל נשארה יתומה. אין לה אמא בדמות תעוזת הרוח ואין לה אבא בדמות העבודה המקצועית והמושכלת. הדרך בה מתנהלת כיום הפוליטיקה בתוכנו היא שערורייתית וגובלת בהפקרות. הפוליטיקאים שלנו אינם מזהים זאת ולמעשה הם פועלים להמשך החלשתה של הפוליטיקה בישראל ולהשחתתה. מנהיגת מפלגת קדימה מרבה להשתמש במונח פוליטיקה אחרת, פוליטיקה חדשה, אך למעשה היא נסיכת הכתר של הפוליטיקה הישנה. בדרכי התנהלותה היא מגלמת באופן היותר בולט את הפרדיגמה של מה שהיה הוא שיהיה ושאין אחרת, והיא פועלת לשימורה הנצחי של מציאות דוויה זו. אחר כך באים אנשי הפרסום עוטפים את הדברים בנייר צלופן מרשרש ומבריק ומוכרים לציבור אשליות בדמות תקווה לבנה וכדומה, ולזה אנו קוראים בשם פוליטיקה אחרת. את הדברים האלה יש לשים על השולחן הציבורי ולדבר בהם. ואיש מאתנו, מראשון הפוליטיקאים ועד אחרון הפעילים בקדימה, לא מוכן לתת את דעתו בנדון ואת ידו לכך.

לאחרונה התפרסם, כי משטרת ישראל חתמה על הסכם ייעוץ גלובלי למשטרה עם מכון ראנד היוקרתי בארה"ב למחקרים אסטרטגיים. המכון לא יתמקד רק בהיבטים הכלכליים תפעוליים אלא יכנס גם לתחומי העבודה המשטרתית המקצועית. מזה כשנתיים, ואולי כבר יותר, חברת הייעוץ הגדולה בעולם מקאנזי עורכת בצה"ל סדרה של בדיקות כלכליות ומבניות שונות. לאחרונה זכה ראש עיריית חולון להימנות עם עשרת ראשי הערים המצטיינים בעולם. עם כניסתו לתפקיד מיהר ראש העירייה של חולון להסתייע ביועצים ניהוליים כשהוא פועל ביד אחת עם מנכ"לית מקצועית ואיכותית שיחדיו מובילים את חולון שלנו לסיפור הצלחה בינלאומי. וממש ממש לאחרונה התפרסמה כתבה יוצאת דופן בעתון גלובס, על דרכי התנהלותו של משרד עורכי הדין הגדול בישראל, הרצוג-פוקס-נאמן. אי אפשר היה שלא להתרשם שמובילי המשרד משקיעים מחשבה מקצועית רבת היקף כיצד עליהם להתנהל. ערכים, תרבות ארגונית, מיתוג המשרד, הכשרת העובדים וקידומם, יתרונות יחסיים, פיתוח וצמיחה, הם רק חלק מסיפור מדהים כיצד פועל בישראל משרד עורכי הדין הגדול במדינה.

הנה, צה"ל ומשטרת ישראל, שהם ארגוני ענק מורכבים ומסובכים, הגיעו למסקנה שעליהם לתת תשומת לב ראויה לקיומה של מחשבה מושכלת ולתכנון מקצועי ברמה גבוהה בכל האמור לדרכי התנהלותם. עיריית חולון היא דוגמה נוספת להצלחות הגדולות שניתן להגיע אליהן אם מתקיימים בתוכנו תהליכי עבודה וקבלת החלטות איכותיים. ומשרד עורכי הדין הרצוג-פוקס-נאמן, שהוא פירמה מסחרית אך לא חברה כלכלית אופיינית, גם שם חושבים שיש להטמיע  את יסודות הניהול אם רוצים להבטיח את המשך התפתחותו של המשרד ואת מיצוי הפוטנציאל הגלום בו לטובת השותפים והעובדים כולם למשך שנים רבות.

נדמה לי, שפרט לשוליים נידחים של גופים וארגונים בתוכנו - אשר אינם סבורים  שמן הראוי להשקיע תשומות במחשבה ובתכנון מקצועי של פעילותם ודרכי התנהלותם, או אינם יכולים לעשות כן - המערכת הפוליטית היא היחידה בהיקף ובגודל שכזה, ואשר לפעילותה יש משמעות אדירה על חיינו כולנו כאן, שמוביליה הפוליטיקאים אינם חושבים ואינם מודעים לכך שיש להעמידה על יסודות חזקים הנגזרים מחוכמת הארגון והניהול.  כתוצאה ממציאות חיים זו המערכת הפוליטית בישראל היא הגורם הארכאי והשמרני ביותר הפועל כיום במדינה. לא מתקיימים בה כל תהליכים של יצירה, צמיחה והתפתחות מלבד עשיית עוד מאותו הדבר ומה שהיה הוא שיהיה. ואת התוצאות הרעות רואים כולנו.

אני, על כל פנים, אינני מכיר מערכת אחת, או ארגון או חברה, היכולים לייצר תפוקות איכותיות בעוד הם מתנהלים באופן כושל ומביש כל כך. על הדברים האלה הרביתי לכתוב במאמריי הרבים ובעבודות המקצועיות יותר שהכנתי עבור מפלגת קדימה. בזאת אני ממוקד וכאן לדעתי קבור הכלב. נדמה לי שהצלחתי לפענח את סוד חולשתה של המערכת הפוליטית בישראל ואף לתת לה תשובה הולמת בחזקת מה צריך לעשות לכשקמים מחר בבוקר. שום דבר טוב לא יקרה לנו, ולא יצלח ולא יעלה בידינו, אם לא נמהר להפשיל את שרוולי ידינו ונתחיל לפעול באופן ראוי לשמו.

אז מה חדש? מה פתאום אני שב ומדבר על כך? מדוע הוא שוב קופץ לו האיש הזה? את מי זה בכלל מעניין? פוליטיקה, אומרים האנשים, איננה מקצוע ולפיכך היא גם איננה חייבת לעמוד באמות מידה מקצועיות כלשהן. הכול חפיף בה. כל אחד אשר אומר את דעתו, באופן אינסטינקטיבי ומן המותן, בנושאי הקיום שלנו הוא כבר עושה פוליטיקה ולא נדרש מעמנו כל מאמץ נוסף. חשבתי לעצמי נעשה ניסיון נוסף להעלות את הדברים כדי שמשהו אולי יתחיל לזוז בקרבנו בנדון. הנה, צה"ל והנה משטרת ישראל, עיריית חולון ופירמת עורכי דין גדולה, כולם מצאו לנכון להשקיע בחשיבה מקצועית ומושכלת ובקיומם של תהליכי עבודה וקבלת החלטות איכותיים בקרבם. מדוע שהפוליטיקה לא תאמץ אל תוכה את דפוסי העבודה הכול כך אלמנטריים האלה???

אסכם דבריי אלה בכך שאחזור ואומר שמילת המפתח אשר צריכה ללוותנו בפוליטיקה היא התנהלות. זה שם המשחק החדש בתקופתנו. נתנהל נכון, נדע ונוכל גם לתת תשובות הולמות למכלול האתגרים והשאלות המעסיקות אותנו כחברה ומדינה בארץ הזו. צר לי שאני נאלץ לחזור ולדבר על כך, ולעייף את קוראי. יגידו, מי צריך את כל בלבול המוח הזה?..... אך הפלא ופלא, בעוד נרצה כולנו שמקום עבודתנו יתנהל כראוי, כדי שנוכל להבטיח את עתידנו לאורך שנים, ונרצה כולנו לקבל ייעוץ בעניינינו הפרטיים מאנשים מקצועיים ומוסמכים ורק מהם, ואין דבר טבעי מכך, הפוליטיקה נשארת יתומה. אין לה אמא בדמות תעוזת הרוח ואין לה אבא בדמות העבודה המקצועית והמושכלת.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב